Tłumacz Migam - Międzynarodowe Centrum Kultury Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Tekst łatwy do czytania i rozumienia Informacje dla zwiedzających
Kontekst ma znaczenie
Kontekst ma znaczenie
A-
A+
  • Starając się o organizację megaeventu, zadbaj o to, by wniosek aplikacyjny brał pod uwagę specyfikę i kontekst właściwe dla danego miasta.
  • Tylko odpowiednio dopasowane rozmiar i treść wydarzenia mogą się przyczynić
    do zrównoważonego rozwoju miasta.
  • Zainicjowanie megaeventu stanowi wyjątkową okazję do nadania kształtu określonym wizjom politycznym oraz do wypracowania konsensusu.
  • Jeśli to możliwe, wykorzystaj istniejące obiekty lub zaplanuj ich adaptację albo interwencje biorące pod uwagę specyficzny kontekst miejsca.

Starając się o organizację megaeventu, decydenci i włodarze miast historycznych powinni wziąć
pod uwagę specyfikę i kontekst właściwe dla danego miasta: ich potencjał, rozmiar, dynamikę społeczno-gospodarczą, infrastrukturę, dostępność oraz dziedzictwo kulturowe.

  • Międzynarodowe agencje, a także krajowe i lokalne podmioty powinny docenić możliwości tkwiące w dziedzictwie i przy okazji bieżących wyzwań oraz przyszłych projektów rozpoznać je jako ważne czynniki wpływające na starania o organizację i planowanie megaeventów.
  • Decydenci miejscy oraz interesariusze powinni wspólnie i jawnie określić, o jakie megaeventy
    o charakterze kulturalnym lub sportowym miasto powinno się starać. Jako priorytetowe powinni potraktować te wydarzenia, które najlepiej współgrają z lokalnym kontekstem oraz stanowią wyraz aspiracji miasta i jego mieszkańców.
  • Podejście inkluzywne, czyli takie, które obejmuje różnego typu dziedzictwa oraz ich narracje, jest najlepszym gwarantem, że planowany megaevent zrealizuje wiele stawianych przed nim celów,
    w tym ekonomiczne, społeczne oraz środowiskowe.
  • Megaevent może stanowić okazję do przemyślenia znaczenia marginesów i peryferii
    w krajobrazie i przestrzeniach miejskich, podmiejskich oraz wiejskich; jest także zachętą
    do wytworzenia nowych sieci powiązań pomiędzy miejscami, ludźmi oraz ich działaniami.
  • Strategia dotycząca starań o organizację i planowanie megaeventu powinna obejmować niewykorzystane przestrzenie o znaczeniu historycznym bądź zabytkowym lub te, które, choć nie mają oficjalnego statusu dziedzictwa, zasługują na rozpoznanie i ochronę. Takie miejsca mogą się przyczynić do poprawy życia kulturalnego miasta oraz poszerzyć jego możliwości gospodarcze.

Rozmiar i treść megaeventu powinny być prawidłowo oszacowane, by mogły mieć istotny wkład w rozwój miasta i jego długoterminową politykę dotyczącą dziedzictwa.

  • Podmioty aktywne w mieście i w regionie powinny skutecznie informować o wartościach związanych z dziedzictwem materialnym i niematerialnym oraz o roli, którą mogą odegrać, jeśli zostaną uwzględnione w procesie planowania megaeventu. Nie powinny skupiać się wyłącznie na krótkoterminowych celach ekonomicznych, lecz jasno artykułować długoterminowe korzyści.
  • Promocja uczestnictwa cyfrowego poszerza grono odbiorców i stanowi część współtworzenia kultury. Jednocześnie organizatorzy muszą uważać, aby wydarzenia odbywające się w domenie cyfrowej nie utraciły znaczenia i autentyczności właściwych dla miejsc dziedzictwa.

Megaeventy mogą stanowić okazję do nadania kształtu określonym wizjom politycznym oraz do wypracowania konsensusu przy jednoczesnym wygenerowaniu niezbędnych środków finansowych służących poprawie stanu dziedzictwa kulturowego.

  • Zwyczajowo megaeventy stanowią impuls dla wielu inwestycji. Mogą one nie tylko być skutecznym narzędziem służącym pozyskaniu funduszy, lecz także wzbudzić zainteresowanie prywatnych inwestorów instytucjami i osobami działającymi w obszarze dziedzictwa kulturowego.
  • Wykorzystanie megaeventu w celu wzmocnienia lokalnej turystyki i działalności kulturalnej wymaga strategii, która antycypuje i łagodzi negatywne skutki potencjalnego overturyzmu, gentryfikacji bądź zmniejszenia liczebności turystów. Planowanie megaeventu musi uwzględnić utrzymanie równowagi między różnorodnymi rodzajami działalności gospodarczej w mieście.
  • Włączanie dziedzictwa materialnego i niematerialnego do megaeventów wzmacnia wizerunek miasta, sposób jego postrzegania, a także poszanowanie dla tworzących go kultur.
  • Jasna i zdecydowana wizja dotycząca polityki kulturalnej miasta oraz wykorzystanie przeznaczonych do tego narzędzi cyfrowych mogą pomóc mieszkańcom i odwiedzającym lepiej zrozumieć i docenić lokalne dziedzictwo kulturowe. To z kolei prowadzi do zwiększenia świadomości na temat dziedzictwa, a także większego zaangażowania lokalnych podmiotów.

Wykorzystanie lub adaptacja istniejącej infrastruktury oraz działania interwencyjne biorące pod uwagę specyficzny kontekst miejsca mogą osiągnąć wymierne korzyści poprzez sensowne wykorzystanie zachowanych przestrzeni historycznych.

  • Decydenci, włodarze miast oraz organizatorzy wydarzeń powinni dokonać przeglądu istniejącej infrastruktury miejskiej (budynków, obiektów tymczasowych, przestrzeni wykorzystywanej na działalność kulturalną), która potencjalnie może być użyta na potrzeby organizacji megaeventu. Zabiegom tym powinna towarzyszyć refleksja nad znaczeniem tej infrastruktury w kontekście dziedzictwa kulturowego, lokalnych i regionalnych powiązań i pełnionych funkcji.
  • Planowanie megaeventu i towarzyszących działań powinno być organicznie powiązane z rozwojem miejskiego i regionalnego krajobrazu w celu zminimalizowania potencjalnych napięć i konfliktów z podmiotami odpowiedzialnymi za kształtowanie polityki i ochronę dziedzictwa kulturowego.
  • Decydenci powinni w różnym stopniu rozważyć wykorzystanie przestrzeni historycznych znajdujących się na świeżym powietrzu (m.in. otwartych przestrzeni publicznych, parków itd.), które mogą się stać miejscem organizacji licznych wydarzeń i aktywności, a tym samym ulec ożywieniu na potrzeby lokalnych społeczności.

×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka